Hva er GDPR?

25. mai 2018 trer den nye europeiske personvernforordningen, The General Data Protection Regulation(GDPR), i kraft. Forordningen vil implementeres i alle personvernlover i hele EU og EØS-området. Den vil gjelde for alle selskaper som selger til- og lagrer personlig informasjon om europeiske statsborgere, inkludert selskaper på andre kontinenter. Den gir innbyggere i EU og EØS større kontroll over sine egne personopplysninger og sikrer at informasjonen beskyttes i hele Europa.

I henhold til GDPR-forordningen er personopplysninger all informasjon som kan relateres til en person, f.eks. navn, bilde, e-postadresse, bankopplysninger, innlegg i sosiale medier, informasjon om din nåværende og/eller tidligere plasseringer, helseinformasjon eller IP-addressen til datamaskinen din.

Det er ikke skille mellom personopplysninger for individers private, offentlige eller jobbmessige roller – også i en B2B-situasjon er det enkeltpersoner som interagerer og deler informasjon med og om hverandre. Kundene i B2B-markedet er åpenbart selskaper, men relasjonene som håndterer forretningene består av enkeltpersoner.

En viktig komponent i GDPR-forordningen er innbygd personvern.

Innbygd personvern krever at alle avdelinger i et selskap gjennomgår personopplysningene de har og hvordan de håndteres. Det kan være mange endringer selskapet må foreta for å innfri kravene for GDPR.

Å innfri kravene til GDPR er mer enn å gjøre noen grep i ditt IT-system. IT-systemet står likevel sentralt og vi i Proweb AS har tilrettelagt en rekke nye funksjoner for å lette arbeidet med å innfri kravene.

Vi har lagt til rette noen viktige funksjoner i Webofficeone og anbefaler at du følger disse for å komme i gang. Er du Systemansvarlig/Personvernansvarlig gå videre her for å se en omfattende veiledning til funksjonene som er tilrettelagt i WO1.

Gå til veiledning.

Share